Sto godina „Hörde“ – Začetak pokreta

Sto godina „Hörde“ – Začetak pokreta

 

Ako pogledate kartu svijeta s preko dvjesto Schönstattskih svetišta, postaje očito da je Schönstatt svjetski pokret obnove s posebno dinamičnim životom u Latinskoj Americi. Kako je sve počelo?

Retrospektivno, govor koji je p. Kentenich održao 18. listopada 1914. godine u obnovljenoj kapeli na groblju, na imanju pallottinaca u Vallendaru-Schönstattu, shvaćen je kao trenutak kada je započeo Schönstattski pokret. Sjeme koje se razvijalo s novom duhovnošću sazrelo je do kraja u spisima osnivača koji su ilegalno prokrijumčareni iz koncentracijskog logora u Dachauu. Njegov odvažni san o svetom mjestu, koji nije započeo izvanrednim čudom milosti, postao je stvarnost. Ipak, 18. listopada 1914. bio je čisto interni proces na pallottinskom Collegeu.

Kako se počeo širiti?

U kaosu i strahu od Prvog svjetskog rata, neki su vojnici postali svjesni svojih drugova po oružju koji su dolazili iz Schönstatta. Činilo se da se bolje nose s poteškoćama u ratnoj situaciji. Kad su ih pitali, s oduševljenjem su razgovarali o svojem snu – o pretvorbi male kapelice u međunarodno mjesto hodočašća posvećeno Blaženoj Majci. Način na koji su se nebesa mogla pokrenuti da odgovore na njihove zahtjeve bili su njihovi „doprinosi milosnom kapitalu”. Ako bi sve poteškoće, oskudijevanje i besmislenost svog svakodnevnog života kao vojnika pretvorili u takve doprinose, i na taj način im dali smisla, mogli bi na nebo izvršiti „nježnu silu” da odgovori na njihov zahtjev.

Na taj je način intuicija njihovog duhovnog ravnatelja, utemeljena na vjeri da nebo može od njih željeti nešto poput ovoga, postala nevjerojatna stvarnost. Još jednom se elektrificirajuća i motivirajuća moć utopije pokazala vrijednom.

Kako bi održao živ entuzijazam mladića, unatoč najnepovoljnijim uvjetima, osnivač je pokrenuo komunikacijsku mrežu u obliku časopisa koji je nosio naslov „MTD“ (Majka Triput Divna). Njezin je podnaslov bio „Međusobna nadahnuća u borbi za naše ugrožene ideale u teškim vremenima”.

Rat je završio – što sada?

Nakon što je rat završio, one koji su bili oduševljeni Schönstattom, a koji nisu htjeli biti pallottinski studenti, pitali su kako će se stvari nastaviti.

Schönstatt je bio dio francuske zone zauzete od saveznika koji su pokrivali njemačko Porajnje, a to je trajalo od 1918. do 1930. Alois Zeppenfeld, koji je živio u Dortmund-Hördeu, bio je najdinamičniji predstavnik takozvane „vanjske organizacije”. Organizirao je sastanak u svom rodnom gradu za one koji su bili zainteresirani. Na kraju su prisustvovala 24 mladića, 16 ih je stiglo iz Schönstatta, a 8 iz drugih mjesta. Alois je za sve njih organizirao besplatan smještaj u pojedinim obiteljima.

O. Kentenich je vrlo brzo poslao telegram da on neće doći i time Aloisu Hoffmannu pokazao što misli o tome.

Dana 20. kolovoza održana je burna rasprava. Što su htjeli pronaći? Udruga za potpunu apstinenciju? Katolička politička stranka? Društvena i dobrotvorna organizacija? Svi su njihovi prijedlozi podneseni i svaki je imao strastvenog zagovornika. Na kraju predstavnik tradicije je bio pobjednik dana: takozvana „vanjska organizacija” Schönstattske marijanske svetosti, istaknula se zbog njezinog naglaska na samoobrazovanju i samo-posvećenju. Izražavajući to današnjom terminologijom, članovima je to bila pružena otpornost koja im je bila potrebna da se nose s osobnim traumama svakodnevnog života na bojnim poljima. Željeli su se okrenuti tim pozitivnim iskustvima. Tako je „Apostolski savez“ započeo s ciljem: „Svrha Saveza je formiranje obrazovanih apostola laika u duhu Crkve.“

Ubrzo nakon ovog sastanka o. Kentenich je zamolio Aloisa Zeppenfelda da posjeti Schönstatt. Zajedno su osmislili konačnu reviziju Statuta Apostolskog saveza kakve ih poznajemo danas.

U pismu od 6. studenog, upućenom svim vođama grupa „Apostolskog saveza”, stvorene u Hördeu, otac Kentenich piše:

Cijeli Pokret je jednostavno vaš posao i tako mora ostati. Mogu vam i hoću, samo pomoći, riječju i djelom. Zbog toga sam se do sada držao po strani i nisam ni prisustvovao susretu u Hördeu. Ako biste bili potpuno prožeti osjećajem odgovornosti za svoju skupinu kao vođe congregacije militaris (kongregacije vojske), mogao bih se više uključiti u posao, ne bojeći se, da bih time paralizirao vašu neovisnost i osjećaj odgovornosti. Neka se ta razina uskoro postigne.”

Za to vrijeme je o. Kentenich bio stvarno bolestan. U Schönstattu su bile održane duhovne vježbe za starije članove srednje škole (Gymnasia). Posjećenost je bila daleko veća od očekivane pa je trebalo ponuditi brojne tečajeve. Vodili su ih o. Lucas i Laqua. Prema njima bi bilo iritantno da je otac Kentenich bio previše bolestan da bi i sam održavao duhovne vježbe, a opet dovoljno sposoban da putuje u Hörde. Zato je poslao Alfonsa Hoffmanna, schönstattskog studenta, umjesto da je sam došao.

Prije svega, krenite

Kada proučavamo povijest osnivanja Schönstattskog pokreta, podsjeća nas na potragu za izvorima Nila. Teče 6650 km i to je najduža rijeka na svijetu.

U 17. stoljeću prvi istraživači i avanturisti izvan akademskih krugova počeli su tražiti izvor Nila. John Hanning Speke, Englez, 1855. otkrio je jezero Victoria i približio se izvoru. Međutim, ljudi u Engleskoj sumnjali su u njegovo otkriće. Kao rezultat toga, daljnji poznati istraživači otputovali su u to područje. Na kraju je Sir Morton Stanley shvatio 1875. da jezero Victoria ima rijeke s južnim dotokom koje su nastale u 5000 m visokim planinama Rwemzori na granicama Ugande i Burudija. To se i danas smatra izvorima Nila.

Ti su maleni potoci postali moćna rijeka duga tisuće kilometara. Dvadeset i četiri studenta u Dortmund-Hördeu 1919. – nekoliko milijuna schönstattovaca ili prijatelja stotinu godina kasnije! Brojeve je nemoguće izmjeriti jer je za Pokret tipično da granice nisu razgraničene. Pouzdan podatak imamo samo za schönstattske zajednice koje imaju viši stupanj obveza. O. Kentenich je više puta istaknuo da s obzirom na nedostatnost oruđa (on je sam bio vrlo lošeg zdravlja) i veličinu teškoća, veličinu uspjeha možemo pripisati samo Božjoj milosti. Govorio je o „stvaralačkoj rezultanti”.

Pater Elmar Busse (izvor: www.schoenstatt.org)

S engleskog prevela Roberta Andonov

Aktualno i važno

Pogledajte važne datume i događaje. Prinesite svoj doprinos i potrebe našoj Majci. Preuzmite važne objave i poticaje. Neka i u vaš dom dođe Gospina slika.